V inflačných časoch boli častou témou na Slovensku aj v Česku veľké nadnárodné reťazce. Politici dané spoločnosti podozrievali, že si navyšujú ceny produktov o viac ako len o infláciu. Finančné údaje ale hovoria opak. Len menšej časti supermarketov a hypermarketov stúpli tržby o viac ako úroveň inflácie. Po zarátaní všetkých nákladov, ktoré sa v inflačných časoch zvyšovali, väčšine obchodov dokonca marže klesli. V analýze sa podrobnejšie pozrieme na finančnú kondíciu najväčších reťazcov v Česku a na Slovensku.
Zhrnutie
- Na Slovensku podniká v maloobchode vyše 39-tisíc spoločností, v susednom Česku je to viac ako 70-tisíc podnikov.
- V oblasti diskontných predajní a supermarketov či hypermarketov kraľujú reťazce patriace do Schwarz Gruppe, teda Lidl a Kaufland. V oboch krajinách sú to reťazce s najvyššími tržbami a majú aj najvyššie zisky.
- Väčšina reťazcov nepretavila výšku inflácie do svojich tržieb v plnej miere, nehovoriac o obchodnej či ziskovej marži. Reťazcom ziskové marže medziročne klesali, výnimkou sú len menšie reťazce ako Milk-Agro na Slovensku a Norma v Česku. Penny Market zvýšil ziskovú maržu len o dve desatiny percentuálneho bodu.
- Pre štvorku reťazcov, ktoré pôsobia v oboch krajinách, sú slovenskí zamestnanci lacnejší, zhltnú menej z pridanej hodnoty obchodov. Najmenej z pridanej hodnoty zhltnú zamestnanci Lidla a Kauflandu. Naopak najviac zhltnú na Slovensku zamestnanci Billy a v Česku zamestnanci Tesca.
V Prahe sídli skoro polovica českého maloobchodu
Na Slovensku v oblasti maloobchodu podniká 39 031 spoločností, pričom 35,8 % z nich uvádza svoje sídlo v Bratislavskom kraji. Druhým v poradí s najvyšším počtom podnikov v maloobchode je Košický kraj s podielom 12,4 % a tretie miesto patrí Nitrianskemu kraju s podielom 10,6 %. V dvojnásobne väčšom Česku podniká v maloobchode 70 933 podnikov, pričom vyše 40 % (28 435 podnikov) podniká v rámci Prahy. Druhým v poradí je Jihomoravský kraj s podielom 14,2 % a tretím Moravskoslezský kraj s podielom 9 %.
Kraj (Slovensko) | Počet | Podiel | Kraj (Česko) | Počet | Podiel |
Bratislavský | 13 985 | 35,8 % | Hlavní město Praha | 28 435 | 40,1 % |
Košický | 4 846 | 12,4 % | Jihomoravský kraj | 10 048 | 14,2 % |
Nitriansky | 4 156 | 10,6 % | Moravskoslezský kraj | 6 397 | 9,0 % |
Žilinský | 3 763 | 9,6 % | Středočeský kraj | 4 313 | 6,1 % |
Trnavský | 3 377 | 8,7 % | Ústecký kraj | 2 964 | 4,2 % |
Banskobystrický | 3 166 | 8,1 % | Zlínský kraj | 2 945 | 4,2 % |
Prešovský | 3069 | 7,9 % | Olomoucký kraj | 2 872 | 4,0 % |
Trenčiansky | 2669 | 6,8 % | Plzeňský kraj | 2 448 | 3,5 % |
Jihočeský kraj | 2 308 | 3,3 % | |||
Liberecký kraj | 1 991 | 2,8 % | |||
Karlovarský kraj | 1 641 | 2,3 % | |||
Pardubický kraj | 1 594 | 2,2 % | |||
Královéhradecký kraj | 1 570 | 2,2 % | |||
Kraj Vysočina | 1 407 | 2,0 % |
Najväčší je v oboch krajinách reťazec Lidl
V analýze sme sa zamerali na hypermarkety, supermarkety a diskontné predajne. Na Slovensku sme identifikovali 6 reťazcov a v Česku 8.V oboch krajinách pôsobia nemecké reťazce Lidl, Kaufland a Billa a rovnako britské Tesco. Na Slovensku navyše podniká Terno real estate s.r.o., prevádzkujúce predajne pod značkami Kraj či Terno, a rovnako MILK-AGRO, spol. s r.o. V Česku je okrem spomínanej štvorky silným hráčom na trhu aj Albert Česká republika, s.r.o., Globus ČR, v.o.s., Penny Market s.r.o. a tiež menší reťazec NORMA, k.s.
Tržbami najväčší je na Slovensku aj v Česku nemecký reťazec Lidl zo skupiny Schwarz Gruppe. Na Slovensku Lidl utŕžil v roku 2022 takmer 1,9 miliardy eur, zatiaľ čo v Česku vyše 3,4 miliardy eur (prepočítané konverzným kurzom 24,563 CZK = 1 EUR k 11. októbru 2023). Zatiaľ čo na Slovensku je aj naďalej trhovou dvojkou Tesco s tržbami 1,6 miliardy eur a trojkou Kaufland s tržbami 1,5 miliardy eur, tak v Česku je trhovou dvojkou Kaufland s tržbami vyše 2,6 miliardy eur a trojkou reťazec Albert s tržbami bezmála 2,5 miliardy eur – obe údaje sú za rok 2021, Kaufland ani Albert totiž ešte nezverejnili účtovnú závierku za minulý rok.Nemecké predajne majú trh supermarketov a hypermarketov lepšie podchytený na Slovensku než v Česku. Kým Lidl a Kaufland majú podiel na tržbách slovenských reťazcov vyše 55 %, tak v Česku je to len necelých 41 %. Na Slovensku zvyšok trhu tvorí Tesco (26,4 %) a Billa (12,5 %). V Česku sú okrem nich ešte dvaja silní hráči, a to Albert (17,8 %) a Penny Market (12,2 %). Tescu tak ostáva len menší podiel vo výške 12,2 % a Bille 9,1 %.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Lidl Slovenská republika, v.o.s. | 1 368 521 000 € | 1 509 677 000 € | 1 653 540 000 € | 1 892 026 000 € |
TESCO STORES SR, a.s. | 1 392 994 000 € | 1 490 468 000 € | 1 636 516 000 € | 1 432 126 000 € |
Kaufland Slovenská republika v.o.s. | 1 193 659 920 € | 1 290 726 985 € | 1 379 472 756 € | 1 544 754 000 € |
BILLA s.r.o. | 657 001 000 € | 695 298 000 € | 713 608 000 € | 775 164 000 € |
Terno real estate, s.r.o. | 139 283 521 € | 176 846 672 € | 189 343 669 € | 216 106 387 € |
Milk-Agro, s.r.o. | 119 130 847 € | 125 164 152 € | 121 046 068 € | 125 504 890 € |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
LIDL ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S. | 2 587 763 058 € | 2 978 182 185 € | 3 112 995 033 € | 3 434 378 781 € |
Kaufland Česká republika v.o.s.* | 2 399 943 248 € | 2 566 101 494 € | 2 607 717 828 € | |
Albert Česká republika, s.r.o.* | 2 252 307 169 € | 2 418 240 687 € | 2 498 628 343 € | |
Penny Market s.r.o. | 1 391 830 721 € | 1 500 666 083 € | 1 717 004 030 € | 1 983 000 489 € |
Tesco Stores ČR a.s. | 1 749 379 147 € | 1 701 665 106 € | 1 713 186 500 € | 1 860 114 807 € |
BILLA, spol. s r. o. | 1 214 517 486 € | 1 297 250 865 € | 1 276 220 942 € | 1 372 074 950 € |
Globus ČR, v.o.s.* | 983 751 659 € | 953 551 887 € | 994 597 118 € | |
NORMA, k.s. | 90 119 204 € | 104 240 769 € | 103 173 269 € | 110 867 850 € |
*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii
Obchody na inflácii nezarobili, práve naopak
Obavy, že reťazce si celú infláciu prenesú do koncových cien a ešte si niečo navyše odkroja, sa nakoniec nenaplnili. Na Slovensku dosiahla v roku 2022 inflácia 12,8 % a v Česku 15,1 %. Na slovenskom aj českom trhu prekonala tržbami tieto úrovne len menšina reťazcov. Na Slovensku to bol Lidl (14,4 %) a Terno real estate (14,1 %) a v Česku zatiaľ len Penny Market (15,5 %). Minuloročné výsledky spoločností Kaufland, Globus a Albert ešte nie sú zverejnené (október 2023). Napriek rýchlejšiemu rastu tržieb oproti minulým rokom spoločnostiam zároveň rástli náklady na obstaraný tovar, mzdy aj energie.
Obchodná marža, ktorá dáva do pomeru tržby z predaja tovaru a náklady na jeho obstaranie, väčšine obchodov klesla, prípadne len mierne podrástla. Na Slovensku stúpla spoločnosti Milk-Agro (0,8 p. b.) a Terno real estate (0,3 p. b.). V Česku vzrástla marža spoločnostiam Norma, Billa (zhodne o 0,8 p. b.) a Tesco (0,5 p. b.).
V priemere ostalo reťazcom na Slovensku v roku 2021 z každého eura zarobeného na predaji tovaru po uhradení nákladov na jeho obstaranie vyše 29 centov, v Česku o 3 centy menej.
Slovenské reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Lidl | 27,1 % | 28,2 % | 28,0 % | 26,6 % | Lidl | 28,0 % | 27,4 % | 27,2 % | 27,2 % | |
Kaufland | 28,0 % | 28,1 % | 29,0 % | 27,6 % | Kaufland* | 24,3 % | 25,8 % | 25,9 % | ||
Tesco | 24,8 % | 26,0 % | 26,6 % | 26,1 % | Tesco | 27,2 % | 28,0 % | 27,6 % | 28,1 % | |
Billa | 26,7 % | 26,9 % | 27,2 % | 27,1 % | Billa | 24,4 % | 24,9 % | 24,6 % | 25,3 % | |
Terno real estate | 25,9 % | 28,4 % | 28,2 % | 28,4 % | Albert* | 27,7 % | 28,8 % | 29,1 % | ||
Milk-Agro | 30,0 % | 30,7 % | 31,4 % | 32,2 % | Globus* | 27,5 % | 27,5 % | 26,7 % | ||
NORMA | 29,5 % | 29,7 % | 29,4 % | 30,2 % | ||||||
Penny Market | 22,8 % | 23,2 % | 23,0 % | 21,7 % |
*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii
Po zarátaní ostatných nákladov súvisiacich s ekonomickou činnosťou s výnimkou osobných nákladov (hrubá marža), ostanú len tri spoločnosti, ktorým hrubá marža medziročne podrástla. Na Slovensku ide len o sabinovský reťazec Milk-Agro a v Česku o najmenšiu Normu a nemeckú Billu.
V prípade hrubej marže je badateľný rozdiel medzi slovenským a českým trhom. Najvyššiu hrubú maržu má v oboch krajinách Kaufland, avšak kým v Česku je na úrovni 17,9 % (v roku 2021), tak na Slovensku je o 3,9 p. b. vyššie. Rovnakým prípadom je Tesco (20,7 % vs. 15,9 % v roku 2022), Billa (17,9 % vs. 14,8 %) a v menšej miere aj Lidl (17,6 % vs. 17 %). Spomedzi všetkých reťazcov má najvyššiu hrubú maržu na Slovensku Milk-Agro (21,3 % v roku 2022) a v Česku reťazec Norma (18,2 % v roku 2022).
Tento rozdiel ostane viditeľný aj po zarátaní všetkých výnosov a nákladov a po zaplatení dane z príjmu právnických osôb. Zisková marža (čistý zisk na jedno euro tržieb) je všeobecne vyššia na Slovensku ako v Česku, avšak nie zásadne.
Najvyššie zisky dosahuje dlhodobo v oboch krajinách Lidl a Kaufland. Na Slovensku Lidl vygeneroval v roku 2022 čistý zisk vyše 124 miliónov eur, čo je len o 5 miliónov menej ako zisky zvyšných reťazcov dohromady. V Česku vygeneroval podľa našich odhadov v roku 2022 vyše 170 miliónov eur a v roku 2021 približne 182 miliónov eur (Lidl aj Kaufland sú na Slovensku aj v Česku verejné obchodné spoločnosti, čo znamená, že daň z príjmov právnických osôb do štátneho rozpočtu odvádzajú až ich zahraničné matky). Ak by sme brali do úvahy iba rok 2021, za ktorý máme dostupné finančné údaje o všetkých obchodoch, tak by čistý zisk spoločnosti Lidl tvoril 65 % čistého zisku ostatných siedmich reťazcov dokopy.
Najvyššiu ziskovú maržu na Slovensku mal v roku 2022 práve Lidl, a to vyše 6,6 %, aj keď si medziročne pohoršil – rovnako ako väčšina ostatných obchodov s výnimkou Milk-Agro, ktorému sa podarilo odlepiť od dna a z 0,1 % v roku 2021 mu vzrástla zisková marža na 0,7 %. V Česku kraľuje menšia sieť predajní Norma s maržou 6,2 % za rok 2022a zároveň je to jeden z dvoch predajcov (Penny Market navýšil maržu o 0,2 p. b.), ktorému sa ziskovú maržu podarilo navýšiť. Druhým v poradí je Lidl a tretím by pravdepodobne bol Kaufland.
Kaufland aj Lidl dosahujú na Slovensku vyššie marže ako v Česku, Billa ich má v oboch krajinách podobné – okolo 1 %. Najväčší rozdiel je v prípade Tesca. Zatiaľ čo zisková marža Tesca na Slovensku je okolo 4 až 5 %, v Česku sa blíži k nule. Zároveň tu pozorujeme najväčší medziročný prepad ziskovej marže. Dôvodom je strmší rast oprávok k dlhodobému majetku v rámci účtovnej položky Odpisy a opravné položky k dlhodobému nehmotnému majetku a dlhodobému hmotnému majetku. Tie v Česku Tesco viac ako zdvojnásobilo a na Slovensku podrástli o vyše polovicu.
Napriek tomu Lidl aj Kaufland panujú na slovenskom aj českom trhu. V Česku má vyššiu maržu len Norma, ktorá prevádzkuje 50 diskontných predajní, čo je šestina oproti Lidlu alebo osmina oproti podobnému formátu predajní pod značkou Penny Market.
Slovenské reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Lidl | 6,6 % | 6,7 % | 7,1 % | 6,6 % | Lidl | 7,4 % | 6,8 % | 5,8 % | 5,0 % |
Kaufland | 3,6 % | 4,0 % | 5,0 % | 4,6 % | Kaufland* | 2,9 % | 3,8 % | 4,1 % | |
Tesco | 5,1 % | 3,5 % | 5,0 % | 3,5 % | Tesco | 1,2 % | 0,7 % | 1,9 % | 0,2 % |
Billa | 0,4 % | 1,5 % | 1,4 % | 1,3 % | Billa | 1,7 % | 2,1 % | 2,1 % | 1,4 % |
Terno real estate | -7,5 % | -2,6 % | -3,7 % | -4,1 % | Albert* | 0,0 % | 2,9 % | 1,7 % | |
Milk-Agro | 0,9 % | 0,8 % | 0,1 % | 0,7 % | Globus* | 1,7 % | 1,0 % | 2,4 % | |
NORMA | 4,6 % | 5,1 % | 5,8 % | 6,2 % | |||||
Penny Market | 2,0 % | 2,8 % | 2,2 % | 2,4 % |
*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii
Slováci sú pre reťazce lacnejší
Dôvodom nižšej ziskovej marže štvorky reťazcov pôsobiacej na Slovensku aj v Česku je i cena pracovnej sily. Na Slovensku zhltnú reťazcom osobné náklady len menšiu časť ich pridanej hodnoty. Kým na Slovensku dá Lidl či Kaufland 40,9 %, resp. 48 % z pridanej hodnoty na zamestnancov, tak v Česku je to 44,5 %, resp. 53,9 % (2021). Najviac je badateľný rozdiel v prípade Tesca. Slovenské Tesco dá zo svojej pridanej hodnoty na zamestnancov len 52,1 %, avšak české Tesco až 64,3 %.
Slovenské reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Lidl | 39,9 % | 39,2 % | 38,7 % | 40,9 % | Lidl | 38,9 % | 41,4 % | 43,9 % | 44,5 % |
Kaufland | 49,4 % | 48,3 % | 46,6 % | 48,0 % | Kaufland* | 56,2 % | 53,0 % | 53,9 % | |
Tesco | 54,7 % | 55,8 % | 51,8 % | 52,1 % | Tesco | 67,6 % | 66,7 % | 66,2 % | 64,3 % |
BILLA | 57,7 % | 58,0 % | 58,5 % | 60,1 % | BILLA | 66,7 % | 65,8 % | 74,4 % | 62,5 % |
Terno real estate | 103,4 % | 85,1 % | 83,4 % | 91,0 % | Albert* | 66,6 % | 63,7 % | 64,1 % | |
Milk-Agro | 89,0 % | 90,0 % | 94,8 % | 92,2 % | Globus* | 78,6 % | 80,5 % | 78,7 % | |
NORMA | 60,4 % | 55,2 % | 57,7 % | 56,1 % | |||||
Penny Market | 60,0 % | 58,1 % | 61,3 % | 60,0 % |
*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii
Nominálne má pritom slovenské Tesco najdrahších zamestnancov na trhu. Kým Lidl alebo Kaufland stojí jeden zamestnanec necelých 23-tisíc eur, resp. 21-tisíc eur, v prípade Tesca ide o 24,5-tisíc eur. V Česku má drahších zamestnancov len Lidl a Norma. Tescu však na Slovensku aj v Česku vzrástli od roku 2019 náklady na jedného zamestnanca najrýchlejšie. Na Slovensku o necelých 6,5-tisíc eur a v Česku o vyše 5-tisíc eur. Na strane druhej Tesco zamestnáva v oboch krajinách čoraz menej zamestnancov, čo sa odráža aj na ukazovateli podielu osobných nákladov na pridanej hodnote.
2019 | 2019 | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | |
Slovenské reťazce | Počet zam. | ON/PZ | Počet zam. | ON/PZ | Počet zam. | ON/PZ | Počet zam. | ON/PZ |
Lidl | 5 121 | 19 357 € | 5 559 | 19 628 € | 5 724 | 20 947 € | 5 969 | 22 842 € |
Kaufland | 6 382 | 19 143 € | 6 777 | 19 381 € | 6 996 | 19 971 € | 7 317 | 21 009 € |
Tesco | 7 616 | 18 006 € | 6 719 | 21 150 € | 6 642 | 22 819 € | 6 439 | 24 500 € |
BILLA | 4 069 | 16 242 € | 4 237 | 17 065 € | 4 126 | 18 339 € | 4 109 | 20 306 € |
Terno real estate | 1 010 | 18 735 € | 1 080 | 22 063 € | 1 252 | 20 460 € | 1 323 | 21 431 € |
Milk-Agro | 1 461 | 14 213 € | 1 527 | 15 320 € | 1 528 | 15 258 € | 1 515 | 16 245 € |
2019 | 2019 | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | |
České reťazce | Počet zam. | ON/PZ | Počet zam. | ON/PZ | Počet zam. | ON/PZ | Počet zam. | ON/PZ |
Lidl | 7 513 | 25 462 € | 8 322 | 26 778 € | 9 187 | 26 130 € | 9 517 | 27 291 € |
Kaufland* | 11 021 | 20 513 € | 11 264 | 21 499 € | 11 492 | 21 871 € | ||
Tesco | 9 004 | 22 079 € | 7 874 | 24 187 € | 7 276 | 25 761 € | 7 010 | 27 139 € |
BILLA | 6 337 | 18 096 € | 6 461 | 19 470 € | 6 369 | 21 905 € | 6 635 | 19 148 € |
Albert * | 10 604 | 21 465 € | 10 846 | 23 313 € | 10 743 | 24 696 € | ||
Globus * | 5 438 | 21 323 € | 5 294 | 21 617 € | 4 905 | 22 955 € | ||
NORMA | 342 | 26 896 € | 370 | 28 517 € | 383 | 27 730 € | 410 | 27 623 € |
Penny Market | 5 550 | 22 853 € | 5 745 | 24 901 € | 5 804 | 24 340 € | 5 948 | 26 389 € |
*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii
Kráľom reťazcov je Lidl, a to v Česku aj na Slovensku
Kráľom trhu na poli diskontných predajní či supermarketov a hypermarketov je v oboch krajinách spoločnosť Schwarz Gruppe. Lidl má síce druhých najdrahších zamestnancov na českom aj slovenskom trhu, avšak v priemere dokážu generovať najvyššiu hodnotu čistého zisku. Na Slovensku necelých 21-tisíc eur a v Česku takmer 18-tisíc eur. Na Slovensku je druhým v poradí Kaufland (vyše 9,6-tisíc eur na zamestnanca) a v Česku Norma (15,6-tisíc eur), pričom s väčším odstupom obsadil tretie miesto Kaufland. Na Slovensku by to bolo Tesco, aj keď minulosť ukázala, že Tesco dokázalo predbehnúť Kaufland podľa toho, ako veľké opravné položky vykázalo.
Slovenské reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České reťazce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Lidl | 17 529 € | 18 258 € | 20 615 € | 20 908 € | Lidl | 25 347 € | 24 216 € | 19 817 € | 17 957 € |
Kaufland | 6 655 € | 7 650 € | 9 847 € | 9 611 € | Kaufland* | 6 301 € | 8 587 € | 9 348 € | |
Tesco | 9 616 € | 7 297 € | 11 271 € | 8 925 € | Tesco | 2 333 € | 1 510 € | 4 387 € | 656 € |
BILLA | 586 € | 2 388 € | 2 382 € | 2 465 € | BILLA | 3 249 € | 4 283 € | 4 209 € | 2 816 € |
Terno real estate | -10 392 € | -4 246 € | -5 550 € | -6 737 € | Albert* | 0 € | 6 519 € | 4 012 € | |
Milk-Agro | 736 € | 615 € | 93 € | 541 € | Globus* | 2 997 € | 1 720 € | 4 825 € | |
NORMA | 12 106 € | 14 290 € | 15 639 € | 16 890 € | |||||
Penny Market | 4 961 € | 7 419 € | 6 624 € | 7 894 € |
*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii