Analytické novinky Október 2023

Reťazce na Slovensku ani v Česku na inflácii nezarobili. Práve naopak.

V inflačných časoch boli častou témou na Slovensku aj v Česku veľké nadnárodné reťazce. Politici dané spoločnosti podozrievali, že si navyšujú ceny produktov o viac ako len o infláciu. Finančné údaje ale hovoria opak. Len menšej časti supermarketov a hypermarketov stúpli tržby o viac ako úroveň inflácie. Po zarátaní všetkých nákladov, ktoré sa v inflačných časoch zvyšovali, väčšine obchodov dokonca marže klesli. V analýze sa podrobnejšie pozrieme na finančnú kondíciu najväčších reťazcov v Česku a na Slovensku.

Zhrnutie

  • Na Slovensku podniká v maloobchode vyše 39-tisíc spoločností, v susednom Česku je to viac ako 70-tisíc podnikov.
  • V oblasti diskontných predajní a supermarketov či hypermarketov kraľujú reťazce patriace do Schwarz Gruppe, teda Lidl a Kaufland. V oboch krajinách sú to reťazce s najvyššími tržbami a majú aj najvyššie zisky.
  • Väčšina reťazcov nepretavila výšku inflácie do svojich tržieb v plnej miere, nehovoriac o obchodnej či ziskovej marži. Reťazcom ziskové marže medziročne klesali, výnimkou sú len menšie reťazce ako Milk-Agro na Slovensku a Norma v Česku. Penny Market zvýšil ziskovú maržu len o dve desatiny percentuálneho bodu. 
  • Pre štvorku reťazcov, ktoré pôsobia v oboch krajinách, sú slovenskí zamestnanci lacnejší, zhltnú menej z pridanej hodnoty obchodov. Najmenej z pridanej hodnoty zhltnú zamestnanci Lidla a Kauflandu. Naopak najviac zhltnú na Slovensku zamestnanci Billy a v Česku zamestnanci Tesca.

V Prahe sídli skoro polovica českého maloobchodu

Na Slovensku v oblasti maloobchodu podniká 39 031 spoločností, pričom 35,8 % z nich uvádza svoje sídlo v Bratislavskom kraji. Druhým v poradí s najvyšším počtom podnikov v maloobchode je Košický kraj s podielom 12,4 % a tretie miesto patrí Nitrianskemu kraju s podielom 10,6 %. V dvojnásobne väčšom Česku podniká v maloobchode 70 933 podnikov, pričom vyše 40 % (28 435 podnikov) podniká v rámci Prahy. Druhým v poradí je Jihomoravský kraj s podielom 14,2 % a tretím Moravskoslezský kraj s podielom 9 %.

Kraj (Slovensko)PočetPodielKraj (Česko)PočetPodiel
Bratislavský13 98535,8 %Hlavní město Praha28 43540,1 %
Košický4 84612,4 %Jihomoravský kraj10 04814,2 %
Nitriansky4 15610,6 %Moravskoslezský kraj6 3979,0 %
Žilinský3 7639,6 %Středočeský kraj4 3136,1 %
Trnavský3 3778,7 %Ústecký kraj2 9644,2 %
Banskobystrický3 1668,1 %Zlínský kraj2 9454,2 %
Prešovský30697,9 %Olomoucký kraj2 8724,0 %
Trenčiansky26696,8 %Plzeňský kraj2 4483,5 %
   Jihočeský kraj2 3083,3 %
   Liberecký kraj1 9912,8 %
   Karlovarský kraj1 6412,3 %
   Pardubický kraj1 5942,2 %
   Královéhradecký kraj1 5702,2 %
   Kraj Vysočina1 4072,0 %
Počet podnikov maloobchodu a ich podiel v Česku a na Slovensku

Najväčší je v oboch krajinách reťazec Lidl

V analýze sme sa zamerali na hypermarkety, supermarkety a diskontné predajne. Na Slovensku sme identifikovali 6 reťazcov a v Česku 8.V oboch krajinách pôsobia nemecké reťazce Lidl, Kaufland a Billa a rovnako britské Tesco. Na Slovensku navyše podniká Terno real estate s.r.o., prevádzkujúce predajne pod značkami Kraj či Terno, a rovnako MILK-AGRO, spol. s r.o. V Česku je okrem spomínanej štvorky silným hráčom na trhu aj Albert Česká republika, s.r.o., Globus ČR, v.o.s., Penny Market s.r.o. a tiež menší reťazec NORMA, k.s.

Tržbami najväčší je na Slovensku aj v Česku nemecký reťazec Lidl zo skupiny Schwarz Gruppe. Na Slovensku Lidl utŕžil v roku 2022 takmer 1,9 miliardy eur, zatiaľ čo v Česku vyše 3,4 miliardy eur (prepočítané konverzným kurzom 24,563 CZK = 1 EUR k 11. októbru 2023). Zatiaľ čo na Slovensku je aj naďalej trhovou dvojkou Tesco s tržbami 1,6 miliardy eur a trojkou Kaufland s tržbami 1,5 miliardy eur, tak v Česku je trhovou dvojkou Kaufland s tržbami vyše 2,6 miliardy eur a trojkou reťazec Albert s tržbami bezmála 2,5 miliardy eur – obe údaje sú za rok 2021, Kaufland ani Albert totiž ešte nezverejnili účtovnú závierku za minulý rok.Nemecké predajne majú trh supermarketov a hypermarketov lepšie podchytený na Slovensku než v Česku. Kým Lidl a Kaufland majú podiel na tržbách slovenských reťazcov vyše 55 %, tak v Česku je to len necelých 41 %. Na Slovensku zvyšok trhu tvorí Tesco (26,4 %) a Billa (12,5 %). V Česku sú okrem nich ešte dvaja silní hráči, a to Albert (17,8 %) a Penny Market (12,2 %). Tescu tak ostáva len menší podiel vo výške 12,2 % a Bille 9,1 %.

Rozdelenie tržieb v Česku 2021
Rozdelenie tržieb na Slovensku 2022

 2019202020212022
Lidl Slovenská republika, v.o.s.1 368 521 000 €1 509 677 000 €1 653 540 000 €1 892 026 000 €
TESCO STORES SR, a.s.1 392 994 000 €1 490 468 000 €1 636 516 000 €1 432 126 000 €
Kaufland Slovenská republika v.o.s.1 193 659 920 €1 290 726 985 €1 379 472 756 €1 544 754 000 €
BILLA s.r.o.657 001 000 €695 298 000 €713 608 000 €775 164 000 €
Terno real estate, s.r.o.139 283 521 €176 846 672 €189 343 669 €216 106 387 €
Milk-Agro, s.r.o.119 130 847 €125 164 152 €121 046 068 €125 504 890 €
Tržby slovenských reťazcov (zoradené podľa tržieb v roku 2022)

 2019202020212022
LIDL ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S.2 587 763 058 €2 978 182 185 €3 112 995 033 €3 434 378 781 €
Kaufland Česká republika v.o.s.*2 399 943 248 €2 566 101 494 €2 607 717 828 €
Albert Česká republika, s.r.o.*2 252 307 169 €2 418 240 687 €2 498 628 343 €
Penny Market s.r.o.1 391 830 721 €1 500 666 083 €1 717 004 030 €1 983 000 489 €
Tesco Stores ČR a.s.1 749 379 147 €1 701 665 106 €1 713 186 500 €1 860 114 807 €
BILLA, spol. s r. o.1 214 517 486 €1 297 250 865 €1 276 220 942 €1 372 074 950 €
Globus ČR, v.o.s.*983 751 659 €953 551 887 €994 597 118 €
NORMA, k.s.90 119 204 €104 240 769 €103 173 269 €110 867 850 €
Tržby českých reťazcov (zoradené podľa tržieb v roku 2021)

*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii

Obchody na inflácii nezarobili, práve naopak

Obavy, že reťazce si celú infláciu prenesú do koncových cien a ešte si niečo navyše odkroja, sa nakoniec nenaplnili. Na Slovensku dosiahla v roku 2022 inflácia 12,8 % a v Česku 15,1 %. Na slovenskom aj českom trhu prekonala tržbami tieto úrovne len menšina reťazcov. Na Slovensku to bol Lidl (14,4 %) a Terno real estate (14,1 %) a v Česku zatiaľ len Penny Market (15,5 %). Minuloročné výsledky spoločností Kaufland, Globus a Albert ešte nie sú zverejnené (október 2023). Napriek rýchlejšiemu rastu tržieb oproti minulým rokom spoločnostiam zároveň rástli náklady na obstaraný tovar, mzdy aj energie.

Obchodná marža, ktorá dáva do pomeru tržby z predaja tovaru a náklady na jeho obstaranie, väčšine obchodov klesla, prípadne len mierne podrástla. Na Slovensku stúpla spoločnosti Milk-Agro (0,8 p. b.) a Terno real estate (0,3 p. b.). V Česku vzrástla marža spoločnostiam Norma, Billa (zhodne o 0,8 p. b.) a Tesco (0,5 p. b.). 

V priemere ostalo reťazcom na Slovensku v roku 2021 z každého eura zarobeného na predaji tovaru po uhradení nákladov na jeho obstaranie vyše 29 centovv Česku o 3 centy menej.

Slovenské reťazce2019202020212022 České reťazce2019202020212022
Lidl 27,1 %28,2 %28,0 %26,6 % Lidl28,0 %27,4 %27,2 %27,2 %
Kaufland 28,0 %28,1 %29,0 %27,6 % Kaufland*24,3 %25,8 %25,9 % 
Tesco24,8 %26,0 %26,6 %26,1 % Tesco 27,2 %28,0 %27,6 %28,1 %
Billa26,7 %26,9 %27,2 %27,1 % Billa24,4 %24,9 %24,6 %25,3 %
Terno real estate25,9 %28,4 %28,2 %28,4 % Albert*27,7 %28,8 %29,1 % 
Milk-Agro30,0 %30,7 %31,4 %32,2 % Globus*27,5 %27,5 %26,7 % 
      NORMA29,5 %29,7 %29,4 %30,2 %
      Penny Market 22,8 %23,2 %23,0 %21,7 %
Obchodná marža reťazcov v Česku a na Slovensku

*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii

Po zarátaní ostatných nákladov súvisiacich s ekonomickou činnosťou s výnimkou osobných nákladov (hrubá marža)ostanú len tri spoločnosti, ktorým hrubá marža medziročne podrástla. Na Slovensku ide len o sabinovský reťazec Milk-Agro a v Česku o najmenšiu Normu a nemeckú Billu

V prípade hrubej marže je badateľný rozdiel medzi slovenským a českým trhom. Najvyššiu hrubú maržu má v oboch krajinách Kaufland, avšak kým v Česku je na úrovni 17,9 % (v roku 2021), tak na Slovensku je o 3,9 p. b. vyššie. Rovnakým prípadom je Tesco (20,7 % vs. 15,9 % v roku 2022), Billa (17,9 % vs. 14,8 %) a v menšej miere aj Lidl (17,6 % vs. 17 %). Spomedzi všetkých reťazcov má najvyššiu hrubú maržu na Slovensku Milk-Agro (21,3 % v roku 2022) a v Česku reťazec Norma (18,2 % v roku 2022). 

Tento rozdiel ostane viditeľný aj po zarátaní všetkých výnosov a nákladov a po zaplatení dane z príjmu právnických osôb. Zisková marža (čistý zisk na jedno euro tržieb) je všeobecne vyššia na Slovensku ako v Česku, avšak nie zásadne. 

Najvyššie zisky dosahuje dlhodobo v oboch krajinách Lidl a Kaufland. Na Slovensku Lidl vygeneroval v roku 2022 čistý zisk vyše 124 miliónov eur, čo je len o 5 miliónov menej ako zisky zvyšných reťazcov dohromady. V Česku vygeneroval podľa našich odhadov v roku 2022 vyše 170 miliónov eur a v roku 2021 približne 182 miliónov eur (Lidl aj Kaufland sú na Slovensku aj v Česku verejné obchodné spoločnosti, čo znamená, že daň z príjmov právnických osôb do štátneho rozpočtu odvádzajú až ich zahraničné matky). Ak by sme brali do úvahy iba rok 2021, za ktorý máme dostupné finančné údaje o všetkých obchodoch, tak by čistý zisk spoločnosti Lidl tvoril 65 % čistého zisku ostatných siedmich reťazcov dokopy. 

Najvyššiu ziskovú maržu na Slovensku mal v roku 2022 práve Lidla to vyše 6,6 %, aj keď si medziročne pohoršil – rovnako ako väčšina ostatných obchodov s výnimkou Milk-Agro, ktorému sa podarilo odlepiť od dna a z 0,1 % v roku 2021 mu vzrástla zisková marža na 0,7 %. V Česku kraľuje menšia sieť predajní Norma s maržou 6,2 % za rok 2022a zároveň je to jeden z dvoch predajcov (Penny Market navýšil maržu o 0,2 p. b.), ktorému sa ziskovú maržu podarilo navýšiť. Druhým v poradí je Lidl a tretím by pravdepodobne bol Kaufland. 

Kaufland aj Lidl dosahujú na Slovensku vyššie marže ako v Česku, Billa ich má v oboch krajinách podobné – okolo 1 %. Najväčší rozdiel je v prípade Tesca. Zatiaľ čo zisková marža Tesca na Slovensku je okolo 4 až 5 %, v Česku sa blíži k nule. Zároveň tu pozorujeme najväčší medziročný prepad ziskovej marže. Dôvodom je strmší rast oprávok k dlhodobému majetku v rámci účtovnej položky Odpisy a opravné položky k dlhodobému nehmotnému majetku a dlhodobému hmotnému majetku. Tie v Česku Tesco viac ako zdvojnásobilo a na Slovensku podrástli o vyše polovicu.         

Napriek tomu Lidl aj Kaufland panujú na slovenskom aj českom trhu. V Česku má vyššiu maržu len Norma, ktorá prevádzkuje 50 diskontných predajní, čo je šestina oproti Lidlu alebo osmina oproti podobnému formátu predajní pod značkou Penny Market.

Slovenské reťazce2019202020212022České reťazce2019202020212022
Lidl 6,6 %6,7 %7,1 %6,6 %Lidl7,4 %6,8 %5,8 %5,0 %
Kaufland 3,6 %4,0 %5,0 %4,6 %Kaufland*2,9 %3,8 %4,1 % 
Tesco 5,1 %3,5 %5,0 %3,5 %Tesco 1,2 %0,7 %1,9 %0,2 %
Billa0,4 %1,5 %1,4 %1,3 %Billa1,7 %2,1 %2,1 %1,4 %
Terno real estate-7,5 %-2,6 %-3,7 %-4,1 %Albert*0,0 %2,9 %1,7 % 
Milk-Agro0,9 %0,8 %0,1 %0,7 %Globus*1,7 %1,0 %2,4 % 
     NORMA4,6 %5,1 %5,8 %6,2 %
     Penny Market 2,0 %2,8 %2,2 %2,4 %
Zisková marža slovenských a českých reťazcov

*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii

Slováci sú pre reťazce lacnejší

Dôvodom nižšej ziskovej marže štvorky reťazcov pôsobiacej na Slovensku aj v Česku je i cena pracovnej sily. Na Slovensku zhltnú reťazcom osobné náklady len menšiu časť ich pridanej hodnoty. Kým na Slovensku dá Lidl či Kaufland 40,9 %, resp. 48 % z pridanej hodnoty na zamestnancov, tak v Česku je to 44,5 %, resp. 53,9 % (2021). Najviac je badateľný rozdiel v prípade Tesca. Slovenské Tesco dá zo svojej pridanej hodnoty na zamestnancov len 52,1 %, avšak české Tesco až 64,3 %.

Slovenské reťazce2019202020212022České reťazce2019202020212022
Lidl39,9 %39,2 %38,7 %40,9 %Lidl38,9 %41,4 %43,9 %44,5 %
Kaufland49,4 %48,3 %46,6 %48,0 %Kaufland* 56,2 %53,0 %53,9 % 
Tesco54,7 %55,8 %51,8 %52,1 %Tesco 67,6 %66,7 %66,2 %64,3 %
BILLA 57,7 %58,0 %58,5 %60,1 %BILLA66,7 %65,8 %74,4 %62,5 %
Terno real estate103,4 %85,1 %83,4 %91,0 %Albert*66,6 %63,7 %64,1 % 
Milk-Agro89,0 %90,0 %94,8 %92,2 %Globus*78,6 %80,5 %78,7 % 
     NORMA60,4 %55,2 %57,7 %56,1 %
     Penny Market 60,0 %58,1 %61,3 %60,0 %
Podiel osobných nákladov na pridanej hodnote

*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii

Nominálne má pritom slovenské Tesco najdrahších zamestnancov na trhu. Kým Lidl alebo Kaufland stojí jeden zamestnanec necelých 23-tisíc eur, resp. 21-tisíc eur, v prípade Tesca ide o 24,5-tisíc eur. V Česku má drahších zamestnancov len Lidl a Norma. Tescu však na Slovensku aj v Česku vzrástli od roku 2019 náklady na jedného zamestnanca najrýchlejšie. Na Slovensku o necelých 6,5-tisíc eur a v Česku o vyše 5-tisíc eur. Na strane druhej Tesco zamestnáva v oboch krajinách čoraz menej zamestnancov, čo sa odráža aj na ukazovateli podielu osobných nákladov na pridanej hodnote.

 20192019202020202021202120222022
Slovenské reťazcePočet zam.ON/PZPočet zam.ON/PZPočet zam.ON/PZPočet zam.ON/PZ
Lidl5 12119 357 €5 55919 628 €5 72420 947 €5 96922 842 €
Kaufland 6 38219 143 €6 77719 381 €6 99619 971 €7 31721 009 €
Tesco7 61618 006 €6 71921 150 €6 64222 819 €6 43924 500 €
BILLA 4 06916 242 €4 23717 065 €4 12618 339 €4 10920 306 €
Terno real estate1 01018 735 €1 08022 063 €1 25220 460 €1 32321 431 €
Milk-Agro1 46114 213 €1 52715 320 €1 52815 258 €1 51516 245 €
Osobné náklady na jedného zamestnanca a počet zamestnancov 

 20192019202020202021202120222022
České reťazcePočet zam. ON/PZPočet zam.ON/PZPočet zam.ON/PZPočet zam.ON/PZ
Lidl7 51325 462 €8 32226 778 €9 18726 130 €9 51727 291 €
Kaufland* 11 02120 513 €11 26421 499 €11 49221 871 €  
Tesco9 00422 079 €7 87424 187 €7 27625 761 €7 01027 139 €
BILLA 6 33718 096 €6 46119 470 €6 36921 905 €6 63519 148 €
Albert *10 60421 465 €10 84623 313 €10 74324 696 €  
Globus *5 43821 323 €5 29421 617 €4 90522 955 €  
NORMA34226 896 €37028 517 €38327 730 €41027 623 €
Penny Market 5 55022 853 €5 74524 901 €5 80424 340 €5 94826 389 €
Osobné náklady na jedného zamestnanca a počet zamestnancov 

*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii

Kráľom reťazcov je Lidl, a to v Česku aj na Slovensku

Kráľom trhu na poli diskontných predajní či supermarketov a hypermarketov je v oboch krajinách spoločnosť Schwarz Gruppe. Lidl má síce druhých najdrahších zamestnancov na českom aj slovenskom trhu, avšak v priemere dokážu generovať najvyššiu hodnotu čistého zisku. Na Slovensku necelých 21-tisíc eur a v Česku takmer 18-tisíc eur. Na Slovensku je druhým v poradí Kaufland (vyše 9,6-tisíc eur na zamestnanca) a v Česku Norma (15,6-tisíc eur), pričom s väčším odstupom obsadil tretie miesto Kaufland. Na Slovensku by to bolo Tesco, aj keď minulosť ukázala, že Tesco dokázalo predbehnúť Kaufland podľa toho, ako veľké opravné položky vykázalo.

Slovenské reťazce2019202020212022České reťazce2019202020212022
Lidl 17 529 €18 258 €20 615 €20 908 €Lidl 25 347 €24 216 €19 817 €17 957 €
Kaufland 6 655 €7 650 €9 847 €9 611 €Kaufland6 301 €8 587  €9 348 € 
Tesco9 616 €7 297 €11 271 €8 925 €Tesco2 333 €1 510 €4 387 €656 €
BILLA 586 €2 388 €2 382 €2 465 €BILLA 3 249 €4 283 €4 209 €2 816 €
Terno real estate-10 392 €-4 246 €-5 550 €-6 737 €Albert*0 €6 519 €4 012 € 
Milk-Agro736 €615 €93 €541 €Globus*2 997 €1 720 €4 825 € 
     NORMA12 106 €14 290 €15 639 €16 890 €
     Penny Market4 961 €7 419 €6 624 €7 894 €
Výsledok hospodárenia po zdanení na jedného zamestnanca

*Účtovné závierky spoločností Kaufland, Albert a Globus nie sú zatiaľ k dispozícii

Martin Lindák
Martin Lindák Finančný analytik
martin.lindak@finstat.sk