Analýzy Október 2023

Reťazce na Slovensku ani v Česku na inflácii nezarobili. Práve naopak.

V inflačných časoch boli častou témou na Slovensku aj v Česku veľké nadnárodné reťazce. Politici tieto spoločnosti podozrievali, že si navyšujú ceny produktov o viac ako len o infláciuFinančné údaje ale hovoria opak. Len menšej časti supermarketov a hypermarketov stúpli tržby o viac ako úroveň inflácie. Po zarátaní všetkých nákladov, ktoré sa v inflačných časoch zvyšovali, väčšine obchodov dokonca marže klesli. V analýze sa detailne venujeme finančnej kondícií najväčších reťazcov v Česku a na Slovensku.

Zaujímavé zistenia:

  • Na Slovensku podniká v maloobchode vyše 39-tisíc spoločností, v susednom Česku je to bezmála 70-tisíc podnikov
  • V oblasti diskontných predajní a supermarketov či hypermarketov kraľujú v oboch krajinách reťazce Lidl a Kaufland, patriace do Schwarz Gruppe.
  • Väčšina reťazcov nepretavila výšku inflácie do svojich tržieb v plnej miere, nehovoriac o obchodnej či ziskovej marži. Spoločnostiam ziskové marže medziročne klesali. 
  • Pre štvorku reťazcov, ktoré pôsobia v oboch krajinách, sú slovenskí zamestnanci lacnejší, zhltnú menej z pridanej hodnoty obchodov. 
  • Najvyšší čistý zisk vyprodukujú pre svojho zamestnávatelia zamestnanci nemeckého reťazca Lidl.

V analýze sa ešte dozviete:

  • Aké majú reťazce na slovenskom a českom trhu obchodné marže
  • Aký vplyv mala na reťazce inflácia
  • Ako vysoké zisky mali reťazce v minulom roku v porovnaní s predchádzajúcimi a ktoré z nich zarobili najviac
  • Koľko stoja reťazce zamestnanci v Česku a na Slovensku, ktoré reťazce  platia svojich zamestnancov najlepšie
  • Aký čistý zisk dokáže vygenerovať jeden zamestnanec každého reťazca

Kompletná analýza finančných výsledkov najväčších reťazcov na Slovensku a v Česku je dostupná v službe FinStat Premium.

Martin Lindák
Martin Lindák Finančný analytik
martin.lindak@finstat.sk